Skip to content

Profilaktyka osteoporozy – Środa z Profilaktyką w OW NFZ

Osteoporoza: „cichy złodziej kości” – jest chorobą niewidoczną i podstępną. Polega na stopniowym zanikaniu tkanki kostnej. Pierwszym jej objawem jest złamanie. Czy można jej zapobiec?

Według Raportu NFZ o zdrowiu. Osteoporoza, w Polsce choruje na osteoporozę ok. 2,1 mln osób, z czego 1,7 mln to kobiety. Wartość refundacji świadczeń z powodu złamań, które najczęściej przypisywane są osteoporozie w 2018 roku, wyniosła 476 mln zł.

Czy jesteś w grupie ryzyka?

Są czynniki ryzyka zachorowania na osteoporozę, na które nie mamy wpływu, ale i takie, które możemy modyfikować.

  • W jaki sposób możesz zapobiegać osteoporozie, już od najmłodszych lat?
  • Dlaczego w diagnostyce osteoporozy zalecane jest badanie densytometrii i na czym polega?
  • Jak aktywność fizyczna wpływa na nasze kości?
  • Które produkty spożywcze uwzględnić w diecie by wzmocnić kości, a których lepiej unikać?

W profilaktyce osteoporozy najważniejszy jest ruch!

Pamiętaj, aby poświęcić 30–60 minut dziennie na aktywność fizyczną. Dopasuj ją do swojego wieku i sprawności. Dobrze zaplanowany trening zmniejsza ryzyko złamań kości. Mocne mięśnie stabilizują postawę ciała i eliminują ryzyko upadku. Może to pomóc uniknąć złamań osteoporotycznych.

Czym skorupka za młodu…

Do ok. 30 r.ż. gromadzimy w kościach zapas wapnia, który nazywamy szczytową masą kostną. To najistotniejszy okres dla naszych kości.

Jeśli chcesz zapobiegać osteoporozie jedz produkty bogate w wapń:

  • mleko
  • sery
  • jogurty
  • maślanki
  • kefiry
  • twarożki.

Wybieraj duże ilości świeżych lub gotowanych warzyw i owoców. Nie rezygnuj z tłustych ryb morskich, zawierających kwasy omega-3. Sięgając po pieczywo, wybieraj razowe, wieloziarniste.

Dobrym źródłem wapnia w diecie są także:

  • ryby (np. sardynki, szprotki)
  • sezam, migdały, orzechy, mak
  • soja, fasola, ciecierzyca, groch
  • natka pietruszki, koperek, czosnek
  • szpinak, brukselka, kapusta.

Zrezygnuj z wyrobów mięsnych konserwowanych fosforanami. Nadmierne spożywanie tłuszczów zwierzęcych zwiększa wydalanie wapnia z organizmu i obniża jego przyswajanie z przewodu pokarmowego.

Jedz zdrowo! żyj zdrowo!

Gotowe i zdrowe przepisy znajdziesz na portalu https://diety.nfz.gov.pl

 
M.in. o tym o tym, jak zadziałać profilaktycznie dowiedzą się Państwo z lektury materiałów edukacyjnych, przygotowanych przez ekspertów Narodowego Funduszu Zdrowia:

Profilaktyka osteoporozy – MATERIAŁY EDUKACYJNE


Zapraszamy również do obejrzenia filmu na kanale Akademia NFZgdzie o profilaktyce mocnych kości, diagnostyce osteoporozy i zdrowym stylu życia oraz dlaczego dzieci powinny ćwiczyć na lekcji w-f, mówi prof. Tomasz Blicharski, zastępca Kierownika Kliniki Ortopedii i Rehabilitacji w Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym nr 4 w Lublinie.

Środy z Profilaktyką

To cykliczna akcja Narodowego Funduszu Zdrowia, dedykowana profilaktyce chorób i promocji zdrowia. To dzień regularnej edukacji zdrowotnej.

Każda środa to inny, ważny aspekt naszego zdrowia. Szeroko współpracujemy z organizacjami pacjenckimi. Edukujemy osoby w różnym wieku, także osoby starsze, które jeszcze nie potrafią odnaleźć się w życiu z chorobą.

Zagadnienia „Śród z profilaktyką” powiązane są z najważniejszymi ogólnopolskimi lub międzynarodowymi inicjatywami prozdrowotnymi (np. Światowy Dzień Walki z Cukrzycą) oraz tematami kluczowymi dla NFZ (otyłość i cukrzyca, obecne i nowe programy profilaktyczne, raporty NFZ oraz kampanie edukacyjne).

Formuła akcji ma na celu zachęcać pacjentów do działania, popularyzować i wspierać postawy prozdrowotne, uczyć odpowiedzialności za własne zdrowie, zacieśniać współpracę z organizacjami pacjenckimi, a także budować pozytywny wizerunek NFZ wśród pacjentów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *